Wednesday, January 26, 2011

Rancang majlis hari jadi anak

SAMBUT ulang tahun hari lahir anak? Bunyinya memang menyeronokkan kerana ia suatu majlis yang menggembirakan semua orang. Baik orang yang menyambutnya, tetamu dan si empunya hari jadi.
Kanak-kanak memang seronok menyambut ulang tahun hari lahir dan selalunya ia menjadi kenangan terindah dalam memori mereka. Seorang ibu muda mengadu, anaknya ramai jadi dia tidak menang tangan hendak menyambut ulang tahun hari lahir setiap seorang. "Hendak menggunakan perkhidmatan katering mahal pula," keluhnya lagi.

Sebenarnya ulang tahun hari lahir anak boleh disambut secara sederhana di samping kemeriahannya tetap terasa. Apa yang penting perancangan awal dan menabung bagi tujuan itu.
Kaedah merancang awal memang disarankan Rozalawati Ngah, 38, yang memulakan perniagaan kek sejak Mac 2009. Membuat kek dan biskut secara sambilan, Rozalawati sebenarnya mempunyai kerjaya tetap sebagai pengurus. "Rancang majlis ulang tahun hari lahir anak sekurang-kurangnya perlukan dua bulan lebih awal. Dari situ kita sudah tetapkan tarikh, masa dan bilangan tetamu. Begitu juga lokasi majlis yang sesuai dengan bilangan tetamu. Tema parti dan dekorasi juga penting dan jadi lebih menyeronokkan sekiranya empunya diri diajak berbincang kerana dari situ kita dapat tahu apa yang kanak-kanak mahu," katanya.

Kata Rozalawati, perancangan awal termasuk memilih kek dan menu. "Tanya anak bagaimana kek yang mereka mahu dan dari situ kita boleh sama-sama membuat bajet. Tentu saja kata putus daripada ibu bapa yang mengeluarkan wang. Menu makanan pula bergantung kepada siapa tetamu kita. "Jika menjemput ibu bapa sekali, mungkin kena sediakan makanan untuk orang dewasa. Cuma, makanan untuk majlis itu biarlah yang ringkas dan sederhana saja," katanya.

Lagi menyeronokkan anak kita sekiranya kad jemputan pun dibuat. "Kad jemputan elok dihantar sebulan sebelum majlis. Ini memudahkan tetamu merancang aktiviti mereka. Seeloknya kad jemputan dibuat sendiri, yang ringkas-ringkas saja, tetapi comel," katanya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...