Friday, May 1, 2015

Abangku Suamiku



Aku leka menandankan diriku sendiri. Culik sana. Culik sini. Celak sana. Celak sini. Siap untuk keluar! Aku memasukkan semula barang-barang dandanku ke dalam beg tangan. Manalah tahu, dalam pejalanan tiba-tiba mekap aku ni buruk ke. Bolehlah aku edit-edit sikit muka aku ni. Ahaks… Selesai berselfie. Oh, sempat juga post di facebook. Aku menuruni satu demi satu anak tangga.
       Kelihatan Abangku duduk menghadap Umi dan Abah diruang tamu. Apalah yang mereka bualkan sampai Abang Hafeez asyik angguk-angguk je. Lepas itu, tunduk pandang tanah. Haaa.. Lantaklah! Yang penting misi aku berdate dengan Abang Hafeez berjalan dengan lancar.
     “Abang… Jom!”ajakku. Aku berdiri di sisi Abang Hafeez.
       Abang Hafeez menoleh. “Okey…” jawabnya ringkas tetapi ia menyeronakkan. Abang Hafeez bangkit dari sofa. Dituruti Umi dan Abah bangun dan mengiringi Aku dan Abang Hafeez ke pintu utama.
        “Hafeez, jangan bawak Wada merata-rata tempat. Jangan nak merewang tak tentu fasal. Cukup dua tiga tempat saja. Nanti, kalau jiran-jiran abah nampak Hafeez dekat luar tu apa pula kata mereka?”Pesan Abah panjang berjela. Yala, Abah Aku adalah Ketua Kampung di sini. Bukan Ketua Kampung sahaja. Abah juga merupakan orang terkenal disini sebagai Imam Muda di Masjid Ar- Raudah.
      “Baik Abah. Hafeez janji tak bawak Wada lebih dari tiga tempat. Terima kasih abah bagi Hafeez keluar dengan Wada.”Janji Abang Hafeez tika dia menyalami tangan abah.

     “Dengar nasihat Abah itu. Wada, jangan pulang lewat. Kamu tu sorang je anak Umi dan Abah.”Nasihat pula Umi.

    Aku mengukir senyuman. “Baiklah Umi, Wada akan pulang cepat.”ujarku.

Aku membolosi diri kedalam perut Myvi Abang Hafeez. Abang Hafeez memandu Keluar pekarangan rumah.
Suasana di dalam kereta kini sunyi. Tiada apa yang mahu dibualkan. Abang Hafeez diam. Jadi Aku pun diam juga. Dengan istilah “buatlah seperti kereta sendiri” aku membuka radio. Kebetulan pula lagu kegemaranku Cinta Muka Buku di siarkan di Radio Hot FM. Aku apa lagi? Nyanyilah sepuas hati. Bagaikan Akulah Najwa Latiff. Ahaks… Perasan gila!

Banyak soalan banyak juga jawapannya
Kata hati dan rasa tak dibiar saja
Setiap yang berlaku ada kebaikannya
Harus pejam mata dan cuba apa saja
Pabila kau renung tajam-tajam mata aku
Ku rasa sesuatu rasa yang ku tak tahu Oooo…
Ini cinta remajaku
Dan pabila kau katakan kau suka aku
Ku terdiam terkedu tak tahu mana nak tuju Oooo…
Itulah cinta yang satu, cinta di muka buku..

“Seronoknya menyanyi…”tegur Abang Hafeez tiba-tiba.
“Mahu tak seronok. Abang ni…Dari tadi duduk diam saja. Kenapa?”Tanyaku. Yela, bila Abang Hafeez bersuara baru aku bersuara. Bila Abang Hafeez diam mesti aku diam. Haha. Gedik juga aku ni!
“Wada, Abang Hafeez nak tanya Wada sesuatu boleh tak?”
Keningku mula berkerut. Abang Hafeez ni. Tak pernah nak mintak izin nak tanya. Selalunya Abang Hafeez straight to the point je. Tak ada nak minta izin.
“Tanya jelah…”
“Kalau Wada dan Abang ber…” Abang Hafeez terdiam sejenak.
“Ber? Ber apa?”tanyaku. Tidak suka langsung kalau nak tanya disekat-sekat. Mahu sahaja di cubit-cubit mulutnya!
“Kalau Wada dan Abang bersatu macam mana agaknya ya?”
“Bersatu? Hmm… Kan Abang Hafeez, abang yang paling Wada sayang. Mestilah kita akan bersatu sebagai abang dan adik. Kenapa Abang Hafeez?”
“Oh! Nothing. Tanya saja.”
Pelik je bunyinya. Riak wajah Abang Hafeez macam tak boleh terima Jawapan aku saja. Aku hanya mengganguk Aku mengerti Abang Hafeez hanya tanya.
Suasana sunyi kembali. Aku buat hal aku, Abang Hafeez buat hal dia sendiri. Oh ya, lupa pula aku, Mesti korang pelikkan kenapa aku dan Abang Hafeez tak boleh keluar selalu? Kan? Sebenarnya, Abang Hafeez ini adalah abang angkat aku sejak aku berada di Kolej Yayasan . Aku sudah anggap Abang Hafeez macam Abang Kandung aku sendiri.
Beberapa tahun yang lalu, aku pulang dari Kolej Yayasan untuk cuti semester. Abah meminta aku beli ubat untuknya di Farmasi. Kebetulan pula, Farmasi itu berhampiran dengan Kolej Yayasan. Abah tidak mahu pergi ambil sendiri kerana kaki abah sakit dan sukar mahu berjalan sejak Abah jatuh motosikal ketika Abah pergi ke kebun untuk melihat pokok tanamannya.
Aku terlihat seorang gadis molek dengan gaun sambil memengang kasut tumit tinggi berlari di hadapan ketika aku memandu. Selamatlah kereta aku masih jauh. Tidak sampai beberapa minit. Kelihatan seorang lelaki berlari. Namun, kereta aku menghampirinya dan Bump! Aku terlanggar dia.
Aku keluar dari kereta dan menghampiri lelaki itu. Dengan wajah cemas lagi memanikkan, aku memaksa lelaki itu untuk ke hospital.
“Awak, jom saya hantar ke hospital!.”
“Eh, tak apa – tak apa. Saya okay.”bantah lelaki itu.
“Ish, tak okay apa benda tu. Tengok banyak darah.”kataku tegas. Orang ramai yang menyaksikan kejadian itu membantu memapah lelaki itu.
“Mintak Ic.”ujar nurse di kauter pertanyaan di Hospital itu.
Lelaki itu menghulurkan kepada aku. Yela, macam manalah nak suruh lelaki tu bagi sendiri dengan kaki dia yang tercedera tu.
Sempat juga aku melihat di kad pengenalan mamat itu. Muhammad Wusnul Hafeez B. Mohammad Hasnul.‘Hmmm, sedap juga nama dia. Wusnul Hafeez. Cute!’ Bisik hati kecil aku.

“Awak tunggu sini kejap. Saya nak amik kereta kat park car tu kejap eh. “ujarku lantas belari anak mendapatkan kereta aku. Lelaki yang menggunakan tongkat ada berdiri di pintu utama hospital itu.
Aku membantu memapah dia masuk kedalam kereta aku. Aku pula masuk ke dalam tempat pemandu. Aku memulakan perjalanan.
“Saya Wada. Pelajar Kolej Yayasan.”aku perkenalkan diri aku kepada mamat itu.
“Oh, panggilan yang manis. Saya Haf…”
Belum sempat dia menghabiskan kata-katanya. Aku menyampu.
“Hafeez, your Ic!”ujarku. Tangan kiriku menunjukkan indentity card dihadap lelaki itu. Lelaki itu mencapai.
“Oh… Nice to meet you.”
“Yep. Nice to meet you too.”balasku.

Oh ya! Aku ni perempuan dia tu kan lelaki. Huarghh! Macam mana ni? Macam mana ni?
“Erm, Hafeez. Saya hantar awak di hotel mahu tak?”
“Eh, tak apalah! Awak berhentikan saya dekat tepi jalan tu.”
“Eh, Gila ke apa? Kaki awak tu sakit. Macam mana? Hurm… Kejap saya call abah saya.”
Aku mendail nombor abah pada key pad di telofon bimbit aku. Abah menjawab panggilan aku.
“Waalaikumusalam, abah! Kalau Wada nak bawak Hafeez balik rumah boleh?”
“nanti dekat rumah Wada ceritakan semua ya Abah. Abah jangan risau . Wada on the way balik rumah dah ni. Assalamualaikum, Abah.”
Talian di matikan.
“Okay, saya bawak balik. Abah saya izinkan.”Kataku.
Dia hanya mengganguk.
Aku tiba di rumah. Selepas menyalami Umi dan Abah. Aku meminta izin untuk menunaikan solat fardu Magrib. Aku melangkah mendaki anak tangga satu persatu. Selepas membersihkan diri, membaca Al-Quran dan menunaikan solat fardu Isya’ seperti rutin harian aku, aku mengenakan tudung sarung turun ke bawah menuruni anak tangga untuk membantu Umi apa yang patut untuk makan malam.
“Hafeez malam ni tidur jelah rumah Abah. Kaki tu masih sakit lagi kan? Tak apa tinggal je dulu rumah Abah sampai kaki HAfeez sihat ya.”ujar Abah ketika kami di meja makan.
Abah?! Sejak bila dah panggil Abah ni? Jadi aku kena panggil Abang ke? Abang? Abang Hafeez? Pratice, practice. Abang Hafeez…
“Baik Abah. Tak apalah, Hafeez tinggal dua , tiga hari je Abah.”
“Abah, yang petang tadi tu…” Belum sempat aku mahu habiskan cerita aku yang baru bemukadimah Hafeez sudah laju menyampuk.
“Abang Hafeez dah ceritakan.”ujar Hafeez.
“Abang?”terkejut aku. Memang benar jangkaan aku kena panggil dia Abang.
“Wada, sudi ke panggil Abang Hafeez?”tiba-tiba soalan maut keluar dari Abang Hafeez. Ish, tak tahu malu betul. Sudahlah depan Umi dan Abah. Main straigt to the pointje. Bebelku di dalam hati.
“Ala Wada, panggil je lah Abang Hafeez. Hafeez dah masuk dalam keluarga ni.”Sampuk Abah. Abah sudah mula tersenyum-senyum. Menyakat aku lah tu. Abah!
“Oh ok. Hafeez. Eh, Aban…Abang Hafeez.”
Terhenti lamunan aku takala Abang Hafeez mengetuk tingkap pintu kereta. “Tak nak keluar ke? Sibuk berangan. Ke nak tunggu Abang Hafeez yang angkat Wada? Hah?”Ujar Abang Hafeez.
Muka aku mula kemerahan tahap maksimum. Huh. Abang Hafeez sudah mula ketawa terbahak-bahak di luar. Dengan sepantas kilat aku keluar dari kereta Abang Hafeez. Aku dan Abang Hafeez makan bersama.
Kemudian, kami ke panggung wayang dan bershopping di Shopping Kompleks. Aku menilik jam. Sudah pukul 5 petang. Abang Hafeez menghantar aku pulang. Kemudian, Selepas Abang Hafeez solat asar dan makan petang di rumah. Abang Hafeez pulang.
***
“Khawin?!”terkejut Aku ketika berada di Taman Mini di hadapan rumah Aku itu. Bagaikan beruk terkejut.Oh tak, Aku lebih terkejut dan lebih teruk dari beruk terkejut. Kalau beruk melihat Aku tika ini, mesti dia ingat Aku ni salah satu daripada spesisnya. Tak nak! Aku baru dua puluh tiga tahun. Tak habis lagi zaman membujang. Awalnya nak khawin? Biar betul?

“Yela, khawin. Yang terkejut sangat tu kenapa?”
“Ala… Abah ni… Wada baru dua puluh tiga tahun. Lambat lagilah nak fikirkan hal-hal khawin ni. Wada tak nak.”bantahku kepada Abah. Oh, ngerinya dengar fasal khawin.
“Khawin ini mengelakkan maksiat terus berlaku. Kamu tu hari-hari keluar dengan Hafeez. Jiran kita ni, asyik duk tanya Abah je… Siapa Hafeez tu… Mahu tak biru muka Abah nak cari jawapan?”
“Ala… Ok, Wada janji, Wada takkan keluar selalu dengan Abang Hafeez.”ujarku. Harap Abah sudi menerima kata-kata aku.
“Khawin tetap khawin. Kami tak nak masa kami buat Umrah ada berlaku sesuatu di sini.”Sampuk Umi yang baru tiba di Taman Mini ini.
“Umrah? Bila Umi dan Abah nak pergi?”tanyaku agak terkejut. Amboi, berahsia. Tahu-tahu nak pergi je.
“ Tiga minggu lagi. Sepanjang tiada Abah dan Umi, Abah nak ada orang yang jaga Wada. Tak adalah kami risau masa berada di sana nanti.”
Nampaknya, Abah tidak menerima janji aku. “Ala… Abah, Wada tahu jaga diri Wada sendiri.”jawabku. Tetap dengan pendirian aku tidak mahu khawin lagi. Biarlah aku membunjang sampai berumur dua puluh lapan dulu baru fikirkan hal-hal khawin ni.
“Kami tak setuju. Umi nak kamu khawin dengan Hafeez. Keputusan kami muktamad! Tak ada bantahan.”kata Umi tegas.
Berderau darah Aku. Dadaku bagaikan tercabut daripada tempatnya. Bagaikan tidak tergantung dan tidak berada di tempatnya. Oh Umi, hal khawin tu satu hal. Paling mengejutkan dengan Abang Hafeez? Hah?! Biar betul? Lagilah Aku tak mahu.
“Abang Hafeez? Abang Hafeez itu Wada anggap dia Abang je Umi, Abah. Abang kandung Wada.”
“Habis tu kamu nak khawin dengan Farizan? Abang Hafeez dah setuju nak khawin dengan kamu. Dah-dah. Minggu depan kita siapkan semua. Minggu lagi satu akad Nikah.”ujar Umi. Ahaks! Siap perancangan dah. Abang Hafeez setuju? Jadi? Tak nak! Aku sayang Farizan tu. Aku Cuma nak tunggu dia. Sebab tu aku nak khawin lambat lagi. Nak kena Abang Hafeez ni. Berani setuju tanpa tanya aku dulu. Semalam? Oh semalam, patutlah Abang Hafeez tanya semalam. Abang Hafeez memang nak kena ni.
***
“Abang Hafeez. Kenapa Abang Hafeez buat Wada macam ni? Sedangkan Abang Hafeez tahu yang Wada cinta dan sayang pada Farizan.”Tegasku takala kami berada di halaman rumah. Oh, di Taman Mini.
“Ya… Abang Hafeez tahu. Tapi, Abang Hafeez tak nak Wada di permainkan dengan Farizan tu lagi. Abang Hafeez tak sanggup. Farizan dah beristeri tahu tak? ”lantang Abang Hafeez bersuara.
Amboi... Pandai-pandai sahaja Abang Hafeez ni. Aku lebih kenal dia lebih lama dari kaulah! Sesedap mulut je kata dia macam tu. Mahu sahaja aku cili mulutnya. Ahaks!
“What?! Abang Hafeez, Wada lebih lama kenal dia dari Abang Hafeez kenallah. Wada tak suka Abang tuduh dia macam tu.”
“Wada, Abang Hafeez lagi tak suka Wada berkawan dengan dia lagi berkasih. Jantan tu memang tak guna.”ujar Abang Hafeez.
“Abang!”jeritku.
***
Hari ini merupakan hari boring buat aku. Duduk di Taman Mini juga boring. Selalunya berbual-bual dengan Abah dan Umi. Namun, hari ini mereka tiada di rumah. Mereka ke Bandar menyelesaikan urusan untuk pergi ke Mekah menunaikan Umrah.
Sejak Aku dan Abang Hafeez bertengkar minggu lepas, Abang Hafeez tidak menghubungi Aku. Jumpa? Jauh sekali. Abang Hafeez juga tidak menjejaki kaki lagi ke rumah ini. Oh, jika Abang Hafeez mendiamkan diri, aku juga mendiamkan diri. Yes! Ikut prinsip aku. Lebih berdiam.
Aku duduk di ruang tamu menonton televisyen. Filem Ombak rindu di tayang di Astro. Walapun sudah kerap kali berulang. Aku tetap menonton. Menarik! Sepadan juga Aaron Aziz dan Maya Karim bila berlakon. Ahaks… Tapi kesian juga dekat Izzah. Jahat betul Pak cik dia tu.
Tiba-tiba, pintu utama di ketuk. Salam juga di beri. Suara lembut. Macam perempuan. Aku menjawab salam dalam membuka pintu. Betul tekaan itu, tetapi siapa wanita itu? Kenapa dia datang?
“Adik nama Wada ke?”
“Aah, saya Wada.”jawabku. Masih dengan beribu-ribu tanda tanya di otak.
“Oh, baguslah! Akak nak bagitahu sesuatu dekat Wada ni. Adik kenal Farizan?”
Aikk… Farizan. Kenapa dengan Farizan. “Kenal kak, kenapa Kak?”tanyaku lagi.

“Boleh akak masuk?”
“Boleh.”jawabku. Aku mengiringi wanita itu duduk di sofa di ruang tamu. Oh, lupa aku mahu minta wanita itu masuk dulu. Sudah mengandung. Tak fasal-fasal pengsan bediri di luar.
“Nama akak Wirna Izzati. Sebenarnya akan nak bagitahu dekat Wada. Akak ini datang jauh dari Brunei. Akak kena juga datang. Akak tak nak suami akak di ambil orang.”
“Siapa pulak nak ambil suami akak? Mungkin akak salah orang ni. Nama sama dengan Wada.”jawabku. Agak sedikit terkejut. Pelik! Bila masa Aku ambil suami orang? Aku tak pernah nak ambil atau kacau suami orang.
“Wada kenalkan Farizan? Dia suami akak. Farizan sekarang berada di hospital sebab di pukul oleh beberapa orang. Akak tak tahu siapa punya angkara. Akak harap Wada tidak ambil Farizan ya. Akak sayang Farizan, suami akak.”ujar wanita itu. Wanita itu menanggis teresak-esak.
“Ya Allah. Maafkan Wada Kak… Wada tak tahu pulak yang Wada berkawan dengan suami akak. Maafkan Wada. Wada janji, Wada tak kan ganggu suami akak. Maafkan Wada ya kak.”ujarku memohon ampun dan maaf. Aku melutut di hadapan wanita itu. Ya Allah, tak sangka Farizan tu ada isteri.
***
Aku baru selesai menunaikan solat fardu Isyak. Hati aku belum cukup tenang. Abang Hafeez, sudah seminggu mendiamkan diri. Mana dia? Abang Hafeez! Wada rindu Abang Hafeez. Rintihku dalam hati.
Aku bangun dari tempat sujud dan menghampiri meja solek. Telefon bimbit jenama Android itu aku capai. Oh, aku tidak mahu menghubungi dia. Malu! Malu dengan Abang Hafeez. ‘Hurm, SMS sahajalah’bisik hatiku. Pantas jari jemariku menari-nari di atas screen telefon.
Salam, abg Hafeez Wada nk mntk maaf kt abg Hafeez. Wada thu Wada slah anggap abg Hafeez. Wada x prcye ckp abg Hafeez.
Pesanan di hantar. Oh, mengigil-gigil tanganku menekan punat hantar. Akibat terlalu mengantuk aku tertidur. Lena di buaikan mimpi. Aku tersedar pada jam sepuluh setengah malam. Pantas aku mencapai telefon. Hampa, tiada pesanan dari Abang Hafeez. Abang Hafeez merajuk ke?
Abg Hafeez. Wada mntk maaf cgt-II. Wada tahu Wada salah. Wada ckp abg hina Farizan. Tapi, Farizan mmg terhina pun. Wada mntk maaf.
Aku menghantar lagi pesanan kepada Abang Hafeez. Lantas, aku terus tidur.
Telefon aku menjerit. Aku bangun dalam keadaan yang mamai. Aku melihat pada screen telefon. Terpapar satu pesanan daripada Abang Hafeez.
Waalaikumusalam. X pe. Esok, abg Hafeez dtg rumah Umi ya. Meet you tomorrow.
Terpapar pesanan itu.Aku menaip. Aku terus tekan punat hantar. Lantas aku terus merebah badan ke atas katil semula. Serius! Mengantuk. Aku lena di ulir mimpi.
***
Aku duduk di Taman Mini bersama-sama Abang Hafeez. Oh, seperti pesanan Abang Hafeez malam tadi. Abang Hafeez sudah tercegat di pintu utama sejak pukul sepuluh pagi. Umi dan Abah masih lagi sibuk menjalani khusus sebelum ke Umrah tidak lama lagi.
“Betul ke Wada sayang Abang Hafeez? Rindu Abang Hafeez?”tanya Abang Hafeez.
Kening aku mula bercamtum. Sayang? Rindu ? bila aku cakap dengan dia ni? Eh, mana ada. Tak ada. Tak ada. “Mana ada Wada cakap macam tu Abang Hafeez. Ei, Abang Hafeez ni perasan sahaja. Poyo!”ujarku.
Abang Hafeez mula tersenyum-senyum. “Hei, cuba Wada baca pesanan ni. Wada yang hantar dekat Abang Hafeez. Tau.”Abang Hafeez menunjukkan pesanan yang terpapar di screen telefonnya.
sok, kjmpex habg dsok. Fcygn yabg.smiss u.-Wada

Muka aku merona kemerahan. Eh, Lantas aku membaca semula semua pesanan yang aku hantar di dalam telefon bimbit aku. Mak! Oh bukan, Umi… Kenapa ni? Haa.. Mesti sebab aku mamai sampai hantar pesanan macam tu. Aduh! Malunya aku. Terasa mahu menyorok muka di bunga-bunga yang Umi tanam di sini. Memalukan! Huh…
“Eh, agaknya Wada dengarkan soalan abang tadi? Okay Abang Hafeez ulang eh… Betul ke Wada sayang Abang Hafeez? Rindu Abang Hafeez?”tanya Abang Hafeez.
“Eh, mana ada. Tertekan je tu…”jawabku perlahan.
“Tertekan? Erm, tak mungkinlah. Sebenarnya…”Abang Hafeez terhenti di situ. Diam sejenak. Seperti mencari aura sebelum mula berbicara.
“Sebernanya. Sepanjang kita berabang, beradik! Abang dah jatuh cinta dengan Wada. Abang Hafeez dah sayang dekat Wada. Tapi, Abang Hafeez kecewa.. Bila.. Wada tak pandang Abang Hafeez. Still nak pandang Farizan tu.”
“Maafkan Wada, Abang Hafeez. Wada tahu Wada salah. Wada buta. Wada tak pandang apa-apa yang Abang Hafeez dah buat kat Wada. Maafkan Wada.”
“Abang Hafeez… Dah lama dah Abang Hafeez maafkan Wada…”ujar Abang Hafeez sambil mengukir senyuman.
“Terima Kasih Abang, Wada sayang Abang Hafeez…”Ujarku.Oh, malu dengan kata-kata sendiri. Sayang? Oh… Aku dah jatuh hati pada Abang Hafeez.
Makin mekar senyuman Abang Hafeez di bibir ranumnya. “Jadi, Wada tahukan kenapa Abang Hafeez setuju dengan permintaan Umi dan Abah?”
Aku hanya mengganguk. Erm, patutlah dia setuju nak khawin dengan Aku. Rupanya, dalam hati hanya Aku sahaja. Oh, manisnya.
“Wada, sudi menjadi isteri Abang?”Lamar Abang Hafeez.
Aku tidak tentu arah. Terima? Oh, tak! Tak. Umur aku dua puluh tiga.
“Ya”jawabku. Eh, Otak tak sama dengan mulut. Haish.
***
Suasana di rumah riuh rendah dengan suara penduduk kampung dan orang ramai yang mengujungi rumah Umi dan Abah. Alhamdulilah, aku sah menjadi isteri kepada Abang Hafeez semalam. Segala-gala gurauan dari penduduk kampung juga memeriahkan lagi suasana ijab Kabul . Oh, malunya aku! Tapi, aku kena terima juga. Ya, aku malu-malu menyalami tangan Abang Hafeez.
Ramai juga yang mengujungi rumah aku hari Umi dan Abah hari ini. Jenuh aku kaki aku menyambut tetamu yang datang dan pulang. Terasa mahu rebah di situ. Namun, majlis ini haruslah diteruskan juga.
“Abang Hafeez. Jom duduk dulu. Wada penatlah…”ngadu kepada Abang Hafeez. Abang Hafeez hanya mengganguk.
Aku menghampiri meja yang terletaknya air. Oh, sudahlah panas terik. Haus pulak tu.Bebelku dalam hati.
“Abang Hafeez, Ana tadi comelkan?”kataku kepada Abang Hafeez memulakan perbicaraan.
Ramai sahabat-sahabat Abang Hafeez yang datang. Perempuan, lelaki semuanya ramai. Ada yang beristeri ada yang bersuami. Ada juga yang mempunyai Anak.
“Ana?”riak muka Abang Hafeez terkejut.
“Ya Ana, yang salam dengan Wada tadi. Comelkan?”jawabku takala teringat kawan-kawan Abang Hafeez yang bersalam dan menghulurkan hadiah kepada Aku.
Tiba-tiba Abang Hafeez Ketawa. Hei… Apa yang kelakarnya?
“Maaflah Wada, yang bersalam dengan Wada tadi tu… Zarith, Zana, Wahida dan Mimi. Ana tu kata ganti nama diri saya dalam Bahasa Arab”ujar Abang Hafeez.
Serta merta muka aku mula kemerahan. Aduh! Macam mana boleh terlupa enta, enti, ukthi, akhi. Allah…
***
Aku dan Abang Hafeez menunaikan solat Isyak bersama-sama. Selepas itu, Abang Hafeez mahu Aku memperdengarkan bacaan Al-Quran. Jika salah pada hukum tajwid, Abang Hafeez akan membetulkan bacaan Aku. Selepas selesai sepuluh ke lima muka surat. Abang Hafeez membenarkan Aku berhenti dan sambung esok.
Aku menanggalkan kain telekung. Lalu terus menuju ke atas katil. Terasa jagal mala mini. Selalunya, tidur tanpa teman. Hari ini, malam ini Abang Hafeez di sisi. Aku terus merebahkan badanku ke atas katil.
Abang Hafeez baring lalu memelukku dari belakang. Aku hanya mendiamkan diri. Malu mahu memandang muka Abang Hafeez.
“Wada…”panggil Abang Hafeez. Dia cuba menarikku agar menghadap mukanya. Aku menurutkan.
“Hurmm…”
“Terima Kasih kerana hadir dalam hidup Abang Hafeez. Terima Kasih sebab sudi menjadi isteri Abang Hafeez. Abang Hafeez sayang Wada sangat-sangat”ujar Abang Hafeez manis.
Terasa dahiku panas. Lama, Abang Hafeez mengucup dahi aku. Aku terasa tenang ketika itu.
“Wada juga sayang Abang Hafeez. I love u , Abangku Suamiku.”ujarku.
Abang Hafeez hanya tersenyum. “Jom kita tidur.”ujar Abang Hafeez.
Aku membiarkan sahaja Abang Hafeez membuat sesuatu. Namun, ayat terakhir dari Abang Hafeez.
“Ya Allah, kurniakan kebahagian kepada kami. Kekalkan kami. Berikan zuriat kepada kami.”

TAMAT
***
Semoga cerpen ini menarik untuk di baca oleh Semua pembaca . Segala pekara yang baik datangnya dari Allah, Segala kelemahan itu datangnya dari diri saya sendiri. Harap sudi berikan sedikit komen tentang cerpen Abangku Suamiku agar dapat di perbaiki.

1 comment:

  1. Mohon untuk delete cerpen ini, jangan ciplak hak orang.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...