Wednesday, July 25, 2012

NOVEL : KERANA FACEBOOK....


Hanya celoteh daripada DJ radio sahaja yang kedengaran di dalam kereta Kancil tersebut manakala pemandu berserta penumpangnya hanya senyap tanpa berbicara apa-apa. Farah yang berasa janggal dengan keadaan yang senyap itu cuba untuk memecahkan kesunyian tersebut. Otaknya ligat berfikir mencari idea untuk di bualkan dengan Arif yg sedang fokus memandang ke arah jalan raya. ‘Macam dia pulak yang bawa kereta..fokus bukan main lagi’, bisik Farah di dalam hati.

“Er…kita nak pergi mana ni?”soal Farah takut-takut. Bukan takut tapi lebih kepada malu sebenarnya. Dup dap dup dap jantung Farah ketika itu. Alahai.

Arif yang mendengar segera memberi reaksi pada pertanyaan Farah dengan memusing badannya ke belakang. “Kalau kita pergi makan dulu boleh tak? Lapar la, tak makan lagi ni, Akmal pun tak makan lagi, kan Mal?ujar Arif sambil menepuk bahu Akmal sedikit. Akmal yang sedang memandu sekadar mengangguk tanda mengiyakan pertanyaan Arif sebentar tadi.

“Kalau macam tu kita pergi makan la. Kita dua pun belum makan lagi la, tak sempat nak makan tadi, hari ni kelas full daripada pagi sampai petang. Makan biskut je tadi, kurus la kalau hari-hari macam ni”,luah Farah jujur.

Kata-katanya disambut dengan gelak ketawa Arif dan Haliza. “Bagus ape macam tu Farah, kau boleh kurus tak payah nak beriya diet, duit pun jimat kan,” usik Haliza kepada rakannya yang kelihatan pelik apabila mereka mentertawakan dirinya sebentar tadi.

“Ceh, kuang asam la kau, syhhh!!”ujarnya sambil membuat isyarat tangan tanda senyap. Farah memandang ke hadapan kembali dan dihadiahkan sebuah senyuman kepada Arif menutup malu kerana Arif daripada tadi asyik memandang ke arahnya yang sedang berbalah dengan Haliza. ‘Malu pulak mamat ni dok pandang dari tadi’

Seketika kemudian kereta yang dipandu tiba ke destinasi pilihan atau lebih tepat lagi di kedai makan pilihan Arif dan Akmal. Farah dan Haliza sekadar menurut sahaja rentak mereka berdua. Menumpang kereta orang tak kan nak banyak cakap pulak kan. ‘Orang bawa pergi kedai makan bukannya bawak pergi tempat tak elok yang kau nak kecoh-kecoh Farah oii’.

Setelah memesan makanan dan minuman pilihan, mereka berempat berbual-bual sementara menunggu pesanan mereka tiba. Pelbagai topik dibualkan, daripada hal assignment, kelas, lecturer dan sebagainya. Percakapan mereka tiada lagi tanda-tanda kekok atau malu-malu sebaliknya seperti orang yang sudah lama kenal. Kecoh bukan main lagi mereka berbual dan ianya terhenti apabila makanan sampai. Masing-masing hanya fokus pada makanan dan sesekali kedengaran suara mereka memuji masakan yang dimakan mereka.

Selesai makan dan membayar harga makanan mereka beredar ke kereta dan mula menuju ke tempat lain. Destinasi pilihan pada malam minggu ni mesti la di Teluk Cempedak. Tempat yang tidak pernah lekang dengan pengunjung tambahan lagi pada malam minggu macam ni lagi lah padatnya orang. Meriah suasana dengan pelbagai karenah pengunjung.

Farah dan Haliza tersenyum memerhati gelagat manusia di pantai tersebut. Macam-macam ragam orang pun ada, tergelak-gelak mereka memerhati gelagat pengunjung yang bermain ‘control car’ di atas pasir. ‘Atas pasir lekat la tayar tu oii’omel Haliza.

“Eh, kau orang dua tidur mana malam ni? Nak balik hostel memang tak lepas dah ni?” soal Akmal tiba-tiba ketika Farah dan Haliza sedang kusyuk memerhati pemain ‘control car’ tersebut.

Farah tersenyum sebentar sebelum menjawab pertanyaan Akmal. “Kita dua tumpang tidur rumah kawan sekelas dekat Semambu tu malam ni. Kita dah cakap kat dia kita dua nak tumpang malam ni lagipun esok nak bincang pasal presentation. Haliza mengangguk tanda mengiya kan kata-kata Farah sebentar tadi.

Arif kelihatan mengangguk-anggukkan kepalanya tanda faham dengan penjelasan Farah. “Saya nak hantar balik pukul berapa ni?”soalnya kemudian.

“Erm….lepas ni balik la..tumpang rumah orang tak kan nak balik lambat-lambat, orang bagi tumpang pun dah nasib baik dah tu”, ujar Haliza kembali. Farah tersenyum memandang Haliza.

“Tahu pun, buatnya kawan awak tu tak jadi bagi tumpang mula la awak meroyan”, usik Akmal kepada Haliza. Farah tersenyum memandang Akmal dan Haliza, daripada tadi asyik nak bertekak je budak berdua ni..huhuhu..

Setelah puas berada di situ mereka mengambil keputusan untuk pulang ke rumah masing-masing, lagipun kawan sekelas Farah dan Haliza asyik bertanya bila mereka akan sampai ke rumahnya. Daripada sibuk membalas mesej lebih baik mereka segera tiba ke rumahnya, habis cerita jimat kredit.

Selepas selamat menghantar Farah dan Haliza ke rumah kawan mereka, Arif dan Akmal bertolak pulang ke rumah sewa mereka. Mata pun dah mengantuk ni, nampak bantal dengan tilam je ni, sungut Akmal kepada Arif yang senyap di sebelahnya.

“Dah kau ni kenapa Rif? Tiba-tiba senyap je ni?soal Akmal pelik dengan sikap Arif tiba-tiba. Dikerling ke arah Arif sebentar.

“Tak ada apa-apa lah. Aku mengantuk je ni..hehehe…”,Arif cuba memberi alasan. Sedangkan hakikatnya dia senyap kerana terasa belum puas keluar bersama Farah dan Haliza. ‘Terasa sunyi pulak bila diorang dua dah tak ada’

Akmal meneruskan pemanduannya dengan cermat, karang tak pasal pulak accident malam-malam ni. Jarak rumah mereka dengan rumah kawan Farah tidak la sejauh mana tambahan pula malam-malam ni jalan lenggang cuma mata yang mengantuk membuatkan perjalanan terasa lama.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...